Followers

Wednesday, August 12, 2026

August 12, 2026



Gajah oh gajah...

Gajah sebenar dirantai kakinya sebab nak elak gajah lari. 

Gajah hiasan dirantai kakinya nak elak gajah dicuri...

Malang sungguh nasib sang gajah. 


(Abaikan pantulan bayangan orang tua di dinding kaca belakang tu...)







39 comments:

  1. Gajah liar banyak di Kluang huhu

    ReplyDelete
  2. Banyak je benda yang di rantai. Uncle je tak tahu. Ada je bini orang di rantai sebab laki dia takut bini dia lari. ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selalunya bini mintak rantai dari laki.... tak mampu je nak bagi... huhuhu

      Delete
    2. rantai emas untuk auntie bila nak beli? Jangan beli rantai besi pulak. mua ha ha ha ha

      Delete
  3. kesian gajah.


    wah pantulan gambar di kaca tu nampak sangat bersungguh nak bagi gambar terbaik .

    saya tukar link blog ye uncle

    ReplyDelete
  4. kat mana tu? bangkok kah tu? kalau saya dapat jmp gajah tepi jalan, nak bagi dia makan tembikai dan pisang 😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan kat Bangkok... tapi depan restoran Thailand...

      Delete
  5. Gajah boleh mengelunsur laju turun bukit yea guna lutut dia..maka kalau kena kejar gajah, naik la bukit..itu pun kalau tak mengah..hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha! Uncle pernah nampak video gajah mengelungsur tu.... comel

      Delete
  6. Alahaiii sian gajah. Jadi gajah pun tak selamat ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la pasal.... Besar dan gagah tapi dalam bahaya... sian

      Delete
  7. Nak komen pasal gajah, tak jadilah. Saya nak komen pasal ayat last tu. Kalau tak kerana ayat tu, saya tak perasan pantulan pada kaca 😄

    ReplyDelete
  8. disebabkan uncle tulis abaikan bayangan org tua tu...auto saya fokus situ..haha
    terlupa plak pasal gajah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu pun tambah sebab nak kesian jugak kat gajah.... huhuhu

      Delete
  9. Gajah itu gak cuma aslinay dirantai, sampai patungnya pun sama ya. Heuheu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi ada juga gajah yant tak di rantai.... "Sarung Gajah Duduk" heu heu heu

      Delete
  10. Sbb dia comel la dia dirantai walau apa dia.Real / boneka.hahahah

    ReplyDelete
  11. Lebih selamat gajah tu wak..taka payah beri makan, gajah kayu ke tuy..hehehe

    ReplyDelete
  12. alamak banyaklah ejaan salah..mesti mamai ni hehehe..maaf ya

    ReplyDelete
  13. Replies
    1. Jangan jadi projek gajah putih sudah... hehehehe

      Delete
  14. Saya jadi sukaaa sangat dengan gajah sejak tahun lalu ke taman nasional di Riau dan Lampung, yg mana gajah2nya jinak dan memang utk membantu manusia dalam mitigasi gajah liar. Sayaaaang sangat dengan gajah2 itu . walaupun dah dijelaskan juga oleh mahout kenapa gajah jinak hrs dirantai di waktu2 tertentu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh... uncle ada baca cerita gajah tu di blog Fanny....

      Delete
  15. nasib gajah kat msia ni...habitat semakin mengecil sbb dirampas oleh tgn2 rakus manusia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang... Relitinya maknusia adalah 'haiwan' pemangsa.... huhuhu

      Delete
  16. gajah hiasan takpe. tapi kalau gajah betul, macam kesian kan.. lagi2 ada gajah yg selalu kena pukul tu :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju... uncle sangat kesian lebih2 lagi gajah sarkis...

      Delete