CLICK!

Followers

Thursday, November 30, 2023

November 30, 2023



Inilah sebab kenapa uncle suka pilih untuk duduk di meja ni bila makan di sini... 

Setiap kali orang buka pintu peti sejuk belakang tu... 

...uncle yang menumpang dinginnya! 


Bijak bukan?











Wednesday, November 29, 2023

November 29, 2023


Yang mana dulu ni?

Pacak tanda nama jalan, 
kemudaian pacak gerai di atasnya. 

Atau...

Pacak gerai, 
kemudian pacak tanda nama jalan di dalamnya... 


#TepukDahi










Tuesday, November 28, 2023

November 28, 2023

ULANG TAHUN PERKAHWINAN
29 TAHUN

Ada ni ha... 

Keluar makan malam berdua dengan aunty....













Monday, November 27, 2023

November 27, 2023



Penafian: Tiada KATAK yang terancam sewaktu merakamkan foto ini. 

Okey... okey... maaf! Bukan KATAK... Tapi KATAKAN..!

Baahaha...!













Sunday, November 26, 2023

November 26, 2023



PAGI: Nampak dua tiga orang budak mengusung polistirena terbuang untuk dibawa main. 

DALAM HATI: "Mesti padang akan bersepah-sepah dengan benda tu." 

PETANG: "Haaaaa!! Kan betul!!" 


#GeramBetul!










Saturday, November 25, 2023

November 25, 2023



Tahun 2015 uncle jumpa kereta ini di > SINI

Lapan tahun kemudian hari ini jumpa lagi. 

Tak banyak perubahan, cuma kini kelihatan uzur dan lesu. 

Tapi...

Yang banyak perubahan sebenarnya adalah UNCLE! 

Baahaha...!












Friday, November 24, 2023

November 24, 2023



Lain macam rasanya bila memandu tanpa pelekat cukai jalan. 

Rasa macam keluar rumah tanpa pakai baju! 

Apa-apa pun uncle suka sekarang dah bebas dari pelekat yang menjengkelkan tu! 

Jadi... macam mana pengalaman kawan-kawan dengan cukai jalan digital...?











Thursday, November 23, 2023

November 23, 2023



Bagus juga konsep kedai makan ni... 

Ambil sendiri lauk terus dari kuali di atas dapur! 

Uncle suka sangat sebab rasa macam makan di rumah! 

Tapi... 

Jangan pula lepas makan disuruh basuh kuali macam di rumah! 

Baahaha...!



#Sedap










Wednesday, November 22, 2023

November 22, 2023



Bangunan ni begini... 

Kalau rendah, dilindungi pokok. 

Kalau tinggi, dilindungi awan...


(KLCC pagi tadi.)








Tuesday, November 21, 2023

November 21, 2023



Eh? 

Kenapa masa zaman ambil undang-undang jalan raya dahulu tak pernah jumpa papan tanda-papan tanda ni...? 

Uncle cuba teka... 

ATAS: Awas, ketam melintas. 

BAWAH: Awas, kawasan lobster bertelur. 

TENGAH: Errr... entahlah. Tak dapat kesan binatang apakah tu? Baahaha!











Monday, November 20, 2023

November 20, 2023



Dah lama tak jumpa akhbar fizikal macam ni... 

Dulu setiap kali dapat, muka surat pertama yang uncle selak 
adalah bahagian komik dan kartun! 

Kawan-kawan bagaimana?











Sunday, November 19, 2023

November 19, 2023



"Hmmm... Ayam tanduri tu nampak menggiurkan..."  

Baik... 

Dengan kuasa veto yang uncle ada, maka ini uncle iystiharkan misi 'jaga makan' ditangguhkan esok... Sekian, Wabillahi Taufiq wal Hidayah, Assalamualaikum Warahmatullahi-wabarakatuh.











Saturday, November 18, 2023

Friday, November 17, 2023

November 17, 2023



"Dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi." 

Mentang-mentanglah sudah berkarat dan kusam, dipacaknya papan tanda baharu betul-betul di hadapan papan tanda yang lama... Kan dah terlindung! 

Walhal peranannya tak kurang penting!











Thursday, November 16, 2023

November 16, 2023



Bentang tikar yoga...

Apa yang dirancang:
Nak renggangkan otot dalam 10 minit.

Apa yang selalunya berlaku:
Terlelap atas tikar yoga dalam 50 minit! 


#FaktorUmur








Wednesday, November 15, 2023

Tuesday, November 14, 2023

November 14, 2023



Hari-hari ikut cakap dia!

 Ke kiri, ke kanan... semua patuh!

Dah macam dia tuan!

Hari ini uncle bertekad nak ingkar arahan google maps! 

Apa nak jadi, jadilah!

(...diam)

Okey... 

Sekarang uncle dah salah masuk simpang... 










Monday, November 13, 2023

November 13, 2023



Cuti... malas nak keluar.. 

Tiada apa-apa menarik berlaku hari ni. 

Kecuali Milo meninjau-ninjau lubang terlinga uncle... 

Jangan dia cakap... "Eh? Nampak tembus ke sebelah sana... !"

Baahaha..!











Sunday, November 12, 2023

November 12, 2023



Kita mesti selalu jumpa insiden macam ni di pasaraya; 

Ambil barang masuk troli. 

Teruskan membeli-belah. 

Sampai ke lorong lain, 

"Eh, tak jadilah beli roti ni." 

Lalu ditinggalkan roti itu merata-rata. 


Hmmm... 

Macamlah susah sangat nak pulangkan balik, kan?











Saturday, November 11, 2023

November 11, 2023



"Siapa punya berus-berus lukisan ni...?!" 
Tanya pada anak dara. 

"Tu bukan berus lukisanlah, itu berus mekap! Jangan usik! Tengah jemur!" Jawab anak dara.

 "Lah... Orang cat mural besar-besar guna tiga batang berus. Dia cat muka guna berbatang-batang berus!" Mengomel dalam hati...











Friday, November 10, 2023

November 10, 2023



Wah! 

Telekung pun ada dijual di mesin layan diri..! Lepas ni apa pula ya? 

Mungkin kain pelikat? 

Kain batik? 

Kain kapan?









Thursday, November 9, 2023

November 9, 2023



Kereta masuk bengkel. 

Maka dengan ini uncle isytiharkan duit uncle kurang RM335.00. 

Balik rumah nak nangis di bucu katil...











Wednesday, November 8, 2023

November 8, 2023



Rentetan dari peristiwa > INI <. 

Hari ini modem diganti baharu! 

Terima kasih abang UNIFI yang cekap! 

Lega!











Tuesday, November 7, 2023

November 7, 2023



"Maaf... encik tak boleh duduk di sini.." 

"Eh, kenapa pula? Tu papan tanda kata boleh?" 

"Mana...?" 

"Tuuu.... Rambut putih panjang, perut buncit...?!" 

(Tepuk dahi...)











Monday, November 6, 2023

November 6, 2023



'Router' tak nampak ceria macam selalu. 

Ada lampu merah berkelip-kelip. 

Uncle tak cemas... 

Tengok-tengok, internet terputus... 

Okey... YANG NI UNCLE CEMAS!











Sunday, November 5, 2023

November 5, 2023



Anak bercuti ke Singapura. 

Teringatkan ayahnya... .

..lalu dia bawa pulang hadiah. 

Ingatkan zoom kamera. 

Ayahnya tak punya kamera DSLR. 

Oh! 

Rupanya gelas bertutup! (Tumbler) 

Unik bukan?













Saturday, November 4, 2023

November 4, 2023



Kisah benar.

Lokasi: Terminal Bersepadu Selatan (TBS) 

Ayah: "Helo, ayah dah sampai. Mana?" 

Anak: "Hah?!" 

Ayah: "Pukul 12 kan?" 

Anak: "Ya... tapi 12 malam..!" 

Ayah: 😖